Liikettä terveydeksi

Innostuin tänä syksynä osallistumaan eri lajien liikuntamaistiaisiin. Tennis tuntui sen verran hauskalta, että lähdin harjoittelemaan lähikoulun kentälle. Pallotellessani ehdin samalla tarkastella muidenkin kenttien käyttäjiä.  Huomasin, että tenniksen lisäksi myös jalkapallo ja pesäpallo yhdistivät eri-ikäisiä, erikokoisia ja eri kansallisuuksista olevia pelaajia. Osa liikkujista kuului pelipaidoista päätellen urheiluseuroihin. Osa harrasti liikuntaa ihan vain huvikseen ja osa hyvinkin tavoitteellisesti hyvinvointiaan ja terveyttään edistääkseen.

Kävin lukemassa Työterveyslaitoksen sivuilta, mitä terveyttä edistävästä liikunnasta sanotaan. Armeliain löytynyt tieto vähän liikkuville on, että olennaisinta on liikkumattomuuden välttäminen ja se, että vähäinenkin liikunta on parempi kuin ei liikuntaa lainkaan. Vähäinen liikunta ei tarkoittane liikkumista sohvalta jääkaapille ja takaisin vaan muutakin pitää olla! Ei kuitenkaan tarvita äärirajoille vieviä raastavia harjoituksia vaan voi aloittaa helposti kävelemällä tai pyöräilemällä lyhyitä matkoja. Kannattaa myös käyttää hyväksi urheiluseurojen ja liikuntakeskusten tarjoamia ilmaisia mahdollisuuksia tutustua eri lajeihin. Kiva liikuntaharrastus voi hyvinkin löytyä sitä kautta.

Liikunta vaikuttaa tutkimusten mukaan hyvinvointia edistävästi ja sairastavuutta vähentävästi. Liikunnallisesti aktiiviset työikäiset ovat terveempiä, työkyky parempi ja sairauslomia vähemmän kuin vähemmän liikkuvilla työikäisillä. Liikunnan on havaittu lisäävän mielen hyvinvointia kokonaisvaltaisesti. Taukoliikunnan, joka on ihan oikeasti vain viitsimisestä kiinni, on havaittu vaikuttavan niska- hartiaseudun kiputiloja vähentävästi.  Taukoliikuntatuokion kestosta tai taukoliikkeiden tehosta ei vielä ole vahvaa näyttöä, mutta on osoitettu, että mikä tahansa istumisjakson keskeyttävä liike tai liikkuminen on parempi kuin ei liikettä lainkaan.  Tällä perusteella lupaankin, että järjestämissäni koulutuksissa ja sparrauksissa on aina mukana taukoliikuntatuokio.  Vielä lopuksi tiedoksi, että tutkimukset, joita tässä kirjoituksessa kevyesti sovelsin, ovat peräisin UKK- instituutin, Terveyden edistämisen tutkimuskeskuksen, LIKESin Mielenterveysseuran ja Työterveyslaitoksen sivuilta.


05.09.2016
poyta.jpg
© Copyright 2004-2020 Web-nikkarointi: Verkkoverstas